Veelgestelde vragen over laadstations
Indien u vraag hier niet beantwoord is neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Elektrische auto opladen: hoe werkt het?
Vrijwel alle laadpalen, zowel bij woningen als bij kantoren en in woonwijken, zijn gewone laadpalen. Er kan onderscheid worden gemaakt in private en openbare laadpalen. Wanneer u uw eigen laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) heeft, dan is daar geen abonnement voor nodig. Voor een openbare laadpaal is dit doorgaans wel nodig.
Meerdere auto’s laden, kan dat?
Ja, dat kan. Wij raden uw in dat geval aan gebruik te maken van onze zogeheten ‘laadpunt Duo’. Deze is geschikt voor plaatsing bij woningen, bedrijven en openbare ruimtes. Er kunnen twee auto’s tegelijkertijd geladen worden. Vraag een vrijblijvende offerte aan en we helpen u graag met een passend pakket voor uw bedrijf of woning.
Kan ik mijn auto opladen aan alle type laadpalen?
Nee. Net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen, kan dat ook het geval zijn met de contactdozen en aansluitingen van laadpalen. Ook het land van oorsprong van uw elektrische auto kan een rol spelen. Om het ons gemakkelijk te maken, hebben de autofabrikanten het aantal kabels tot 2 types beperkt.
Aan de kant van de auto:
Type 1 contactdoos: is gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen.
Type 2 contactdoos: is gebruikelijk voor Europese voertuigen.
Aan de kant van het laadstation zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Een uitzondering hierop vormen de laadpalen met vaste kabels; bij dergelijke laders zal u zelf moeten controleren of de kabel van het laadstation op uw auto past.
Hoe lang duurt het laden van mijn auto?
Om deze vraag te beantwoorden sturen wij u graag door naar de Elektronische Voertuigen Database. Hier vindt u de gegevens van alle elektrische auto’s welke momenteel op de markt beschikbaar zijn. Kies uw model om de gewenste informatie op te vragen. Voor het plaatsen van onze laadstations hebben wij deze informatie eveneens nodig.
Is een laadpaal interessant voor mij?
Zowel voor privé als zakelijk gebruik is het laden van uw elektrische auto(‘s) via een laadpaal veruit de voordeligste en snelste optie. Al onze laadstations voldoen dan ook aan alle Europese veiligheidsnormen. Bovendien zijn onze laadstations voorzien van een load balancer, welke ervoor zorgt dat uw elektrische auto altijd optimaal gebruik maakt van de beschikbare stroom. Bekijk onze laadstations hier.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis opladen is het voordeligst, u betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan uw eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte elektrische auto met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,03 cent. Laden bij een openbare laadpaal kost als snel het dubbele van uw eigen privé tarieven en snelladen kost ongeveer €0,09 cent per liter. Een benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,65 ongeveer € 0,10 per kilometer. Kijk voor een compleet rekenvoorbeeld bij wat kost elektrisch rijden?
Wat kost het plaatsen van een laadpunt?
Ma. t/m Vr. 08.30 tot 17.00 uur, of mail ons op info@laadpaal123.nl.
1-fase of 3-faseaansluiting, welke heb ik nodig?
Bij een 1-faseaansluiting is uw meterkast middels één aansluiting van 230 volt op het elektriciteitsnet aangesloten, terwijl een meterkast met een 3-faseaansluiting middels drie zogenaamde fasedraden van elk 230 volt op het elektriciteitsnetwerk is aangesloten. Door die drie fasedraden kan een 3-faseaansluiting een hoger vermogen leveren. Niet alleen de laadpaal moet geschikt zijn voor 3-faseladen, ook de auto moet er mee overweg kunnen. Sommige elektrische auto’s zijn geschikt voor 3-faseladen, zoals Tesla’s en de Renault Zoe, terwijl andere er niet mee overweg kunnen. Zo zijn bijvoorbeeld de Nissan Leaf, Kia e-Niro en Jaguar i-Pace niet geschikt voor 3-faseladen. Deze auto’s kunnen dus alleen met een lager vermogen opgeladen worden en daardoor duurt het dus langer voor de accu volgeladen is.
Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?
In Nederland gelden er drie fiscale voordelen bij de aankoop van een elektrische auto. Nederland wil de verkoop van alle benzine- en diesel-personenauto’s stoppen vanaf 2035. Daarnaast gelden er vanaf 2018 strengere milieuregels voor vele steden. 47% van elektrische rijders in Nederland laadt veelal in het openbaar of op het werk.
- BPM: Volledig elektrische voertuigen en (de meeste) plug-in hybride voertuigen zijn vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen moeten extra kosten betalen afhangend van de uitgestoten CO2.
- MRB: Volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen ontvangen 50% korting op deze belasting. Voertuigen met een hoge CO2-uitstoot en die +12 jaar oud zijn, moeten vanaf 2019 een extra 15% bovenop deze belasting betalen.
- Bijtelling: Slechts 8% voor volledig elektrische voertuigen. 22% voor zowel plug-in hybride voertuigen als voertuigen met een hoge CO2- uitstoot.